Petra Křížková

10.11.2014 23:44

Byla jsem velice zvědavá, jak bude učebnice Ahlan Wasahlan vypadat, jelikož jsem věděla, že Jassan Shadafnh na ní intenzivně pracoval po dobu tří let. Na výsledek jsem se velmi těšila jednak protože jsem již několik let jeho studentkou, a jednak protože dle mého názoru je u nás dobrých učebnic arabštiny nedostatek. Když se mi učebnice dostala do ruky, překvapily mě na první pohled hned dvě věci, a to její rozsah a to, že je učebnice psána "opačně"- byl pro mě ze začátku trochu nezvyk, že se učebnicí listuje zleva doprava. Ale na to se dá rychle zvyknout a člověk má hned pocit, že opravdu listuje arabskou knihou:-) Co se týče rozsahu knihy, byla jsem příjemně překvapená, jelikož je dost rozsáhlá a obsahuje opravdu velké množství tolik užitečných cvičení.

Učebnice je vhodná i pro samouky,  je zde velmi dobře vysvětlen systém psaní arabských znaků a jejich propojování, jedná se tedy o jednu z mála učebnic, podle které se člověk základy arabštiny může prakticky naučit sám, má- li na to dostatečnou vůli. Výhodou jsou samozřejmě nahrávky, které studium velmi usnadňují. 

Jako velkou výhodu vidím slovní zásobu, se kterou autor v učebnici pracuje. Jedná se především o slova, která se dají uplatnit v běžné mluvě a jsou velmi aktuální. Za každou kapitolou je navíc slovník, kde je možné si vyhledat neznámá slovíčka, použitá v dané lekci. Učebnice obsahuje všechny důležité gramatické jevy, které si student vždy může procvičit hned v několika cvičeních, kde se učí je používat v různých situacích, časech a kontextech. Cvičení jsou velmi promyšlená, intstrukce  k nim jsou srozumitelně vysvětleny v češtině. Je zde prostor i pro procvičení psaní v arabštině. Místy se v učebnici objevují i arabské citáty, což je při studiu příjemným zpestřením.

Za nevýhodu zde považuji především to, že učebnice neobsahuje řešení ke všem cvičením, pokud se tedy člověk učí arabsky sám, nemůže si dost dobře ověřit správnost svých odpovědí. Ocenila bych i v češtině napsanou fonetickou výslovnost u slovíček ve slovníku. Co se týče vokalizace, myslím, že je naprosto dostačující, výjimečně se v textu dá  narazit na malinký překlep, který ale zpravidla není nijak podstatný. Obsah na začátku knihy se mi zdá trochu nepřehledný, možná by ke každému gramatickému jevu mohla být uvedena konkrétní strana pro lepší dohledatelnost.

Obecně si myslím, že učebnice Ahlan Wasahlan je jednou z nejlepších učebnic arabštiny na našem trhu- jedná se o arabštinu na jednu stranu striktně spisovnou, ale stranu druhou velmi aktuální a praktickou. Učebnici bych doporučila všem, co se chtějí arabštinu začít učit od začátku, ale i pokročilejším studentům, kteří si zde mohou procvičit to, co se již naučili, protože díky rozsahu učebnice je zde pohromadě spoustu gramatických jevů.

 

Kontakt

Jassan Shadafnh

ucebnice.ahlanwasahlan@gmail.com

Karlovo náměstí 5, Praha 2, 120 00

773 194 705

Vyhledávání

© 2014 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si web zdarma!Webnode